Daniel Mauritzson er legetøjsdesigner hos BRIO og arbejder i BRIO's R&D-afdeling på hovedkontoret i Sverige. Han tegner de første streger på et blankt stykke papir, når noget nyt legetøj er på vej til at blive designet, og han følger idéen hele vejen igennem, til den endelige prototype bliver klar til produktion. Det kan tage alt fra 6 til 18 måneder.
"Hvad er det vigtigste, der går gennem hovedet på dig, når du designer nyt legetøj?"
"Vi har fire vigtige regler, som jeg baserer mit arbejde på. Legetøj skal være sikkert at lege med, det skal leve op til BRIO's høje kvalitetsstandarder, det skal være intuitivt nemt for børnene at forstå – og det skal hjælpe børnene med at udvikle sig, mens de leger."
"Hvordan ved du, når du designer et nyt stykke legetøj, at det vil være tiltrækkende for børn, når det er færdigt?
"En vigtig del af mit arbejde er at kigge på, hvordan børn leger, og forstå, hvordan børn tænker og reagerer. Derfor bruger mine kolleger og jeg masser af tid på at teste nyt legetøj ved at observere, hvordan børn bruger det, og vi prøver at lære af det, inden vi færdiggør et design. Det er utroligt spændende, fordi du altid bliver overrasket. Børns fantasi er en fantastisk verden."
"Hvad mener du med, at legetøj skal hjælpe børn med at udvikle sig?"
"Det er vigtigt at skelne mellem underholdning og udvikling. For BRIO handler legetøj ikke om at underholde eller berolige børn. Et succesfuldt stykke legetøj kan stimulere børnenes fantasi og blive en del af deres udvikling gennem leg – selv i forskellige aldre. Se på vores berømte gåvogn. Den kan eksempelvis bruges til at hjælpe barnet med at lære at gå. Når barnet er lidt ældre, kan den bruges til at opbevare forskellige ting i. Og senere i barnets udvikling kan den bruges til at transportere andet legetøj. Det skal være muligt at anvende legetøjet på forskellige niveauer, efterhånden som barnet vokser. Det er noget vi tænker meget over."